تبلیغات
ورزش سلطانیه

ورزش سلطانیه
تحصیل ، تهذیب ، ورزش
نظر سنجی
به نظر شما برای بهتر شدن وبلاگ ورزش سلطانیه کدام گزینه بهتر است؟




معرفی ورزش طناب زنی

طناب زنی rope skipping))در حال حاضر به عنوان یک رشته ورزشی مستقل، پویا و ترکیبی از مهارتهای متنوع به صورت ریتمیک و با مهارتهای آکروباتیک همراه با موسیقی که به صورت یک نفره ، دونفره و گروهی در دو بخش نمایشی و سرعتی اجرا میشود. فدراسیون جهانی رشته ورزشی طناب زنیIRSF)) در کشور کانادا واقع شده و به فعالیتهای فدراسیونهای ملی و قاره ای نظارت دارد.در سالهای اخیر کشورهای مطرح در بخش ورزش از جمله ،امریکا ،کانادا ، انگلستان ،آلمان، چین،  ژاپن، کره جنوبی، سوییس، سوئد، بلژیک،از این رشته ورزشی به عنوان یک فعالیت ورزشی مهم و ارزشمند، با متد های علمی و به عنوان یک ورزش پایه و فراگیر، جهت افزایش سطح تندرستی و تناسب اندام مخصوصا در سنین پایین و بویژه در بخش ورزش مدارس و دانشگاهها استفاده می کنند. صاحب نظران و مربیان و همچنین ورزشکاران موفق از این رشته ورزشی به عنوان یک ورزش پایه و مکملی برای سایر ورزش ها مثل ژیمناستیک، شنا، دوچرخه سواری، کشتی، فوتبال، بسکتبال، والیبال و ورزش های رزمی استفاده می کنند. به طوری که اکثر ورزشکاران مطرح در سطح المپیک موفقیت خود را مربوط به تمرینات طناب زنی می دانند مخصوصاً در رشته ورزشی ژیمناستیک که تمرینات طناب زنی به عنوان یک فعالیت پایه برای بهبود سطح آمادگی جسمانی، تناسب اندام و افزایش هماهنگی عصبی عضلانی قبل از آموزش مهارت های پایه استفاده می شود، که از این روش مربیان ژیمناستیک امریکایی بهره های فراوانی برده اند. در سالهای اخیر تیمهای مطرح فوتبال از جمله باشگاه چلسی و ژیمناستها کشتی و گیران مطرح المپیک بخش عمده ای از تمرینات خود را به انجام فعالیت های طناب زنی اختصاص می دهند .همچنین تحقیقات متعدد علمی و تجربیات ورزشکاران نشان می دهد که تمرینات طناب زنی بهترین روش برای کسب وزن مناسب و وزن عضلانی همچنین تناسب اندامFitness)) بسیار مفید می باشد می باشد. این مسئله در تمرینات مربوط به فصل بدنسازی از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین برنامه روزانه طناب زنی مناسب ترین شیوه برای از بین بردن چربی های اضافی و اضافه وزن می باشد. براساس تحقیقات انجام شده در کشور امریکا،10دقیقه طناب زنی برابر است با 30دقیقه دویدن با سرعت متوسط 7/5مایل در ساعت.و اگر فردی با وزن 150 پوند، 120بار در هر دقیقه طناب بزند، بدن او در هر دقیقه 12 کالری انرژی می سوزاند. نکته قابل توجه دیگر اهمیت و تأثیر تمرینات طناب زنی در فرآیند رشد کودکان و نوجوانان می باشد ، به طوریکه این تمرینات باعث افزایش ترشح هورمون های تأثیرگذار از جمله هورمون رشد (GH) می شود. انجمن پزشکان قلب آمریکا اذعان کردند که تمرینات منظم طناب زنی برای سلامتی قلب و عروق بسیار مفید می باشد. از ورزشکاران مطرحی که از تمرینات طناب زنی را در برنامه اصلی تمرینات ورزشی استفاده می کردند، به محمد علی کلی،مایک تایسون، سوگار،ری لونارد،سارا هوگز دارنده مدال طلا  المپیک در رشته  اسکیت روی یخ ،نانسی لی ابرمن بازیکن افسانه ای بسکتبال امریکا و بسیاری از ورزشکارن المپیکی آمریکا و ستاره های بسکتبال (MBA) را می توان نام برد. و در کشور ما نیز به عبدا.. موحد،محسن فرح وشی،...می توان اشاره کرد.

 

 

 

فواید طناب زنی                                                    

1-    به عنوان یک متد ورزشی و علمی تمام فاکتورهای آمادگی جسمانی رابه طور چشمگیری بهبود می بخشد.

2-    استقامت قلبی- عروقی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

3-    باعث بهبود استقامت عضلانی می شود.

4-    سرعت، چابکی، تعادل را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

5-    بهترین، کم هزینه ترین  و سریع ترین روش برای کسب تناسب اندام می باشد.

6-    بهترین و مناسب ترین روش برای از بین بردن چربیهای زیر پوستی و میان بافتی می باشد.

7-    سریعترین و علمی ترین روش برای گرم کردن و سرد کردن می باشد.

8-    استرس و تنش عضلانی کاهش می دهد.

9-    هماهنگی عصبی عضلانی و ریتم حرکتی را بهبود می بخشد.

10-     به عنوان یک ورزش اصلاحی برای ناهنجاریهای ساختار قامتی و عضلانی توصیه می شود.

11-     روشی برای درمان بعضی از بیماریها از جمله سنگ کلیه، ضعف دستگاه گردش خون، یبوست و دیابت می باشد.     

12-      از تمرینات طناب زنی به عنوان یک مهارت پایه جهت یادگیری مهارتهای پیچیده از جمله  ژیمناستیک استفاده   می شود.

13-     سوخت و ساز پایه و متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

14-     چگالی استخوانها را افزایش میدهد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

15-     از تمرینات طناب زنی برای تقویت یک گروه از عضلات خاص در جهت کسب مهارت در رشته خاصی استفاده می شود.

          ویژگیهای خاص رشته طناب زنی

1-         کم هزینه است.

2-         فضای کمی را برای  تمرین و مسابقه لازم دارد.

3-         در تمام فصول سال قابل اجراست.

4-         مهارتهای متنوعی دارد و برای همگان در تمام سنین جذاب و قابل اجراست.

5-         بیشترین بهره آموزشی را دارد.

6-         بهترین ورزش برای دوران رشد و سنین کودکی و نوجوانی می باشد.

7-         برای کودکان و نوجوانان جذاب و لذت بخش است.

8-         یک ورزش کم خطر با کمترین احتمال آسیب رسانی به بدن می باشد.

9-         به صورت انفرادی و گروهی قابل اجراست.

10-    به همراه موسیقی ریتمیک بیشترین تأثیر تمرینی را دارد.     

محدودیت ها و پشگیری از آسیب دیدگی در ورزش طناب زنی

ورزش طناب زنی در مقایسه با سایر ورزشها از سالم ترین و کم خطر ترین ورزشهاست . تاکنون موردی از آسیب دیدگی ناشی تمرینات و مسابقات طناب زنی در طول چندین دوره مسابقات دانش آموزی و مسابقات فدراسیون  (در کشور ما )گزارش نشده است.علاوه بر مزیت کم خطر بودن در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها توسط پزشکان و متخصصان طب ورزش بویژه در کشورهای آمریکا و کانادا توصیه شده است.این مساله برای دختران و زنان که در معرض پوکی استخوان و چاقی هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.بر خلاف بعضی از عقاید عامه وغیر علمی، تاکنون هیچ منبع علمی معتبر یا صاحب نظران طب ورزش وعلوم ورزشی در مورد احتمال آسیب ناشی از تمرینات طناب زنی را در دختران و  کودکان را مورد تایید قرار نداده است.با این حال رعایت موارد زیر در تمرینات و آموزش طناب زنی  برای همه مخصوصا معلمان محترم تر بیت بدنی بسیار مهم می باشد.

1-همیشه قبل از آموزش و تمرین طناب زنی، دانش آموزان را از نظر سلامتی بررسی کنید.در صورت وجود هر گونه بیماری یا محدویت جسمانی، شرکت در جلسات آموزش منوط به تایید پزشک می باشد.

2-قبل از شروع جلسات آموزش بدن دانش آموزان  را گرم کنید.

3-فشار تمرینی ، زمان و تکرار تمرینات با سطح آمادگی جسمانی دانش آموزان متناسب سازید.

4-ملاحضات تمرینی را برای دانش آموزان خاص(افراد چاق،لاغر یا ضعیف...) در نظر بگیریید.

5-دانش آموزان را با یکدیگر مقایسه نکیند.توانایی ها و آموزش پذیری افراد با یکدیگر یکسان نیست.

6- فضای تمرین باید بهداشتی و ایمن باشد.در صورت وجود مشکل یا احتمال آسیب رسانی موارد را به اطلاع مسولین مدرسه (بصورت کتبی) برسانید.        

 

                                                     

 

وسایل و فضای مورد نیاز

1- کفش ورزشی مناسب  که کف آن نرم و حالت ارتجایی داشته باشد ،توصیه می شودپاشنه کفش لژ دار باشد. 

 2- پیراهن و شلوار ورزشی که مانع حرکت آزادانه بدن و تبخیر عرق نشود(درصورت امکان پیراهن و شورت)

3- طناب که جنس آن ترجیحا از پلاستیک نرم با انعطاف مناسب تهیه شده باشد .

4- فضای مناسب  که در اماکن سرپوشیده با گردش هوای کافی بوده و تهویه براحتی در آن صورت بگیرد.

 همچنین برای تمرین طناب زنی فضایی به ابعاد3*3 متر با ارتفاع حداقل 2متر مناسب است . بهتر است کف محلی که در آن تمرینات طناب زنی انجام می شود، ضربه گیر باشد تا به پاها صدمه ای وارد نشود.در مدارس کف حیاط باید صاف و عاری از هر نا همواری و وسایل و اشیا خطر ساز باشد.

تعیین اندازه مناسب طناب: برای تعیین  اندازه طناب ، هر شخص با در دست گرفتن دسته های طناب روی آن  می ایستد،سپس دسته های طناب را بطور افقی تا زیر بغل بالا می آورد،در این حالت طناب کاملاً کشیده است . اگر دو سر طناب پایین تر از خط کمر یا بالاتر از آن  محدوده باشد، طناب برای این فرد مناسب نیست بنابر این اندازه طناب باید تنظیم شود .در صورتی که طناب برای شرکت کننده بلند باشد برای کوتاه کردن آن می توان یک یا دوسر طناب را از زیر دسته ها گره زد تا طناب به اندازه مناسب با قد هر فرد تنظیم شود.

بخاطر داشته باشید طناب های زیاد سنگین و سبک ، طناب کوتاه و بلند مخصوصا برای جلسات اول آموزش مناسب نیست!!

بلکه طناب باید متناسب با قد و توانایی دانش آموزان باشد!!

 




طبقه بندی: رشته طناب زنی، مقالات ورزشی،
[ پنجشنبه 21 دی 1391 ] [ 12:43 ق.ظ ] [ علی ملکی ]
.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

سلام
این وبلاگ سعی خواهد کرد تا ورزشهایی که در شهر سلطانیه فعال هستند را معرفی و آخرین اخبار ورزش سلطانیه را تحت پوشش قرار دهد. در ضمن برای کسانی که به صورت علمی ورزش را دنبال می کنند نیز مطالبی خواهد داشت.
لطفا نظرات سازنده خود و یا عکس و مقالات مناسب ورزشی را به این آدرس ایمیل نمایید.
متشکرم
a.malaki54@gmail.om
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :